divendres, 24 d’octubre del 2008

Justificacions paracientífiques

Ens han obligat a circular a 80 km/h per entrar i sortir de l’àrea metropolitana amb els lemes de menys contaminació i menys accidents. La Generalitat ens ha venut un informe científic que diu que la contaminació s’ha reduït un 4 % i, en base al mateix, per l’any que be preveu reduir la velocitat encara més i engrandir l’àrea d’afectació.
Resulta que el informe esta fet amb una base científica de la primera setmana de gener d’enguany. Setmana que inclou l’u de gener, reis i festa d’escoles. A partir d’aquestes dades la resta son càlculs matemàtics estimatius realitzats, això si, per una súpercomputadora. Aquests càlculs, per se, ja poden aportar unes desviacions de mes, menys el 4 %. Fantàstic informe. Tan sols demostra que l’esforç representat en percentatge de reducció de la velocitat te una influència pràcticament nul•la en la reducció de contaminació mediambiental.
Per altre part la reducció d’accidents mortals, si els comparem amb els percentatges de reducció d’accidents tan a la resta de Catalunya, com als percentatges espanyols, estem en les mateixes mitjanes. Potser la reducció d’accidents mortals es basa en la gran millora de seguretat dels vehicles, la major responsabilitat dels conductors i la millora de les infraestructures.
Si aquestes dues premisses, que he escoltat en emissores de radio exposades per científics reconeguts, fossin certes caldria remarcar que la idea d’anar reduint la velocitat es simplement una imposició ideològica-política del grup eco del govern. I el tema es greu quan la convicció política i ideològica no es confirmada per estudis científics acurats. En aquest termes podríem començar a parlar de imposició religiosa, dogmàtica o sectària. Encara que els resultats científics contradiguin, o no avalin la nostra teoria, com es nostra i nosaltres la entenem com a veritat absoluta , la apliquem amb raó o sense.
Per acabar ressaltar que la lògica d’aquests que manen es la següent: A menor velocitat, menys contaminació i menys accidents. Si segueixen amb aquest raonament ideològic arribarem a l’absurd de conduir a deu per hora i, en primera.